fredag 19 juni 2009

Nu Sverige igen.

Det är nu lite mer än 1 år sedan FRA-lagen klubbades igenom. Vid den tiden hade jag väldigt få tankar om det här, även om jag inser att jag fortfarande befann mig i Sverige då. Jag tror att jag nöjde mig med ett "Aja, det går aldrig igenom på riktigt, det är ju Sverige..." innan jag tog bilen till Sunderbyn för att jobba.

Därför är jag inte heller rätt person att se tillbaka på det här året och det som hänt med Sverige och integritetspolitiken sen dess. Som tur var finns det ju andra i bloggosfären som kan titta tillbaka på hur i alla fall några av turerna kring FRA-lagen gått.

För att fira minnet av den här händelsen bestämde sig (s), (v) och (mp) att gå ut med en alldeles ny motion rörande FRA-lagen. Handen på hjärtat så har jag inte läst motionen, men igen, det finns ju många andra i bloggosfären som har gjort det. Jag vet inte riktigt vad jag ska tro, men det känns lite som tidigt röstfiskande från det vänstra blocket. Å andra sidan har jag ingenting emot det, de röda har större chans att vinna valet än Piratpartiet har och om detta faktiskt är något mer än bara ett sätt att stjäla röster från och smutskasta alliansen så tycker jag det låter bra.

Sen hann jag inte med att läsa att många av svenska nättidningar påstod att IPRED-lagen var satt ur spel (vilket underbart sätt att fira midsommar och FRA-lagens årsdag, så säg?) innan de togs bort på grund av felaktig information. IPRED-lagen är tyvärr inte alls satt ur spel med domslutet som togs i regeringsrätten: IP-adresser är en personuppgift, men IPRED har tillåtelse att bryta mot den delen av personuppgiftslagen ändå, så det spelar inte så stor roll.

Å andra sidan så verkar svenska folket inte bry sig så jättemycket i det där med IPRED i alla fall eftersom fildelningen, trots sommaren, ökar igen. Hade någon någonsin trott att det skulle ha långvarig verkan?

Glad midsommar allihop!
/Elin

1 kommentar:

  1. How about a nice cup of RAGE

    Vet inte om du sett. Om jag visste att det där var sarkastiskt skulle jag skratta. Men det är det inte.

    SvaraRadera