torsdag 25 juni 2009

Blandar man blått och rött blir det lila

Jag känner att jag blir mindre och mindre insatt i Piratpartiets politik och förfarande ju längre från valet vi kommer. Även om jag för bara några timmar sedan var studsande glad för att jag skrivit en kommentar i Christian Engströms blogg och fått ett svar...Det var väl inte så mycket för att jag fått ett svar på en bloggkommentar utan för att jag än en gång var inspirerad av hur partiet fungerar. Politiker känns inte alls lika främmande längre, i alla fall inte de i Piratpartiet och kanske är det huvudanledningen till att jag fortfarande håller fokus...det är nästan rekordtid faktiskt när det kommer till mig.

Jag skrev att jag blev varm i bröstet när valet av grupp öppnades som tråd på pratiets forum, även om jag är ganska säker på att det inte vägdes in så mycket när beslutet tillsist fattades. På samma sätt får jag en känsla om av att pratiets ledning bryr sig om även oss som inte är på plats, vi som inte befinner oss i Stockholm när allt händer, vi som kanske vill men inte kan alla gånger, då Rick Falkvinge lägger upp det här inlägget på sin blogg tre minuter efter att presskonferensen ska ha börjat.

Gröna, blåa, röda, vita, rosen...jag har ingen som helst aning om vad de olika grupperna står för mer än vad man möjligen kan utläsa från deras färger. Tiden, orken och lusten att läsa in sig på EU-grupper har inte funnits (framförallt inte de två sista) och jag litar på att styrelsen har gjort ett bra beslut även om Klara tyckte att det sköttes lite sisådär...Jag lärde en amerikan här uttrycket "barnsjukdomar" (eller "child diseases") i en diskussion om EMU:s många mynt här om dagen och jag tror att det är lite samma sak här. Det är inte lätt att gå från ett litet parti i skymundan till att plötsligt vara Sveriges till medlemsantalet tredje största och ha en plats i EU-parlamentet. "Växtvärk" är ett ord som används flitigt av bloggarna i partiet.

Samtidigt som det Klara beskriver kanske inte låter som det bästa sättet att driva något alls på, så är jag väldigt säker på att det är just det som får mig att le lite när jag sitter här på andra sidan jorden och kan vara minst lika delaktig som om jag varit i Linköping (lustigt, varför skrev jag inte Boden?)...Piratpartiet sköts ungefär som jag sköter mina studier...på gott och ont. Jag möter en organisation som jag kan lita på eftersom jag handlar likadant, även om jag vet att det inte är det optimala.

Och eftersom jag hade tänkt skriva om att Christian Engström och Piratpartiet har valt att gå med i den gröna gruppen (precis som de sa innan valet, sluta påstå att man köper grisen i säcken era sura gammelåpolitiker!) men det blev något helt annat lämnar jag ordet till HAX och Piratpariets pressida istället.

/Elin

Uppdate: Och tydligen skickades Ricks bloggpost ut till alla medlemmar efter att presskonferensen var klar också.

2 kommentarer:

  1. För att du bor i Linköping? ;)

    Och; Vad innefattar termen "gammelåpolitiker"?

    SvaraRadera
  2. termen innefattar ett Å för mycket.

    SvaraRadera