onsdag 24 juni 2009

Årets bästa norge-historia

En kille i Söderhamn (aka "31-åringen" i sann svensk kvällspressanda) har åtalats för att ha länkat till en hockeymatch på Canal+ :s hemsida som tydligen bara var för betalade kunder. Dock hade jag inte tänkt skriva om det här, för jag kände inte för att vara på dåligt humör idag. Vill ni veta mer kan ni klicka här (mm...legitim länk) och läsa de upprörda tankarna och klicka på alla länkar! Go carzy! Länka vidare!

Nej istället tänker jag berätta om Nordens hopp för stunden: Norge!

Sen 2006 har en advokatfirma fått tillåtelse att jaga fildelare i Norge. Hur detta sköttes vet jag inte, inte heller vad det fick för konsekvenser men så var det i alla fall. De samlade på IP-adresser och identifierade dessa med hjälp av polisen för musik- och filmbranschens fördel.

I förrgår nekade dock den norska datainspektionen (Datatilsynet) att förlänga detta tillstånd och från och med då blev det inte tillåtet att samla IP-adresser från misstänka fildelare. Motståndarna till beslutet låter precis som anti-priatbyrån i Sverige, vilka idag skulle fröjdas då Sverige nu inte längre är tolerantast mot fildelare i Europa (det var länge sen vi var det, men det har ju varit ett argument).

Om detta inte är tillräckligt för att göra dig på bra humör kan du alltid läsa Aftenposten eller Dagbladet, det är få saker som gör, i alla fall mig, så glad som att läsa norska eller danska högt för mig själv (ärligt talat har jag svårt att förstå det om jag inte hör hur det låter). Observera också vilka ENORMA foton där är.

/Elin

1 kommentar:

  1. Neeeej, jag klickade på första länken och läste artikeeeln D:

    Alltså, frågan är bara när man ska bygga en stor pyramid mitt i Bryssel och kalla den "Kärleksministeriet".

    Jag hittade tyvärr inte nåt ljud, men jag tänkte vara en riktig terrorist och länka lite. Den läses upp som en dikt ungefär hsh, låten, så det funkar rätt bra att bara läsa den sådär.

    SvaraRadera