lördag 20 juni 2009

Alternativt sätt att få in pirater i riksdagen

Jag vet inte riktigt hur det gick till, återigen är min tyska lite knacklig (men så glad jag blev när jag efter lite högläsning för mig själv kom på vad "heute" var för något).

Den tyska SPD-politikern Jörg Tauss har i alla fall gått ut och sagt att han nu mer är medlem i Piratenpartei Deuchtland. Ifall han får sitta kvar i riksdagen (ja men du kan ju komma på ett bra sätt att få in Bundestag i en svensk mening) återstår väl att se. Han går med i PP för att han är upprörd över hur hans eget parti (tyska socialdemokraterna) har hanterat frågan med det nya lagförslaget som röstades igenom.

Den som är bättre än mig på tyska kan läsa vad som egentligen händer i det tyska pressmeddelandet från Piratenparteis hemsida.

Men det här kanske vore något? Vad sägs om att svenska Piratpartiet börjar konvertera redan sittande riksdasledarmöter? Fast då var det ju det där med partipiskorna som viner och far åt alla håll...

Heja Tyskland säger jag dock! 34 dagar kvar till valet...kämpa på med namninsamlingarna.

/Elin

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar