lördag 30 maj 2009

Allmänna funderingar

Jag har lånat sju böcker från internet idag. Visserligen inte från ett bibliotek utan från TPB, men det kommer i slutändan att gå på ett ut eftersom jag har för lite plats på min HD för att kunna spara det någon längre stund. Sen att jag redan har köpt hela bokserien men lämnat den i Sverige, eller att mina småsyskon har varsitt exemplar av den svenska versionen...tja, jag vet inte var för det skulle vara viktigt att nämna.

Fast annars borde jag kunna ladda ner LotR med gott samvete och spara tills jag kommer hem till mina fyra versioner av serien, men jag har ingen användning av de böckerna just nu. Om de inte vore på japanska, för det vore så tufft om min femte upplaga var på japanska.

Jag har börjat köpa Lars Winnerbäcks skivor, eller snarare, jag har fått mamma att göra det åt mig. Kommer det att göra mina tidigare nedladdningar lagliga? För då kommer jag ju teoretiskt sett ha kunnat bränna in dem själv...vilket väl fortfarande är lagligt? Till min glädje spelar han också in en ny skiva <3

Här kommer något flummigt:
En artist som gör "kristen" musik via ett "kristet" skivbolag i Nashville, Tennessee (tydligen är det en av de där amerikanska städer som de inte kan säga utan att lägga till staten), får inte släppa sin skiva (som ironsikt nog heter Stockholm Syndrome) för att den skulle vara för provokativt. Tydligen har artisten skrivit på ett helt dumt kontrakt och sedan titta på för mycket Lost för nu har han skickat ut sina fans över hela Nashville för att samla små snuttar av låtarna för att sedan lägga upp på en hemsida (som man tydligen kommer till via många klick åt alla hår) och själva lägga ihop dem till låtarna och också skivan. Så ja, antingen har han skrivit på världens sämsta kontrakt med sitt skivbolag som inte låter honom släppa skivan i den form han vill eller låter honom bryta kontraktet och släppa den någon annanstans...eller så är han bara ett marknadsförsingsgeni.

Anledningen till flummigheten är att jag inte kommer ihåg vad bandet hette så jag kan inte hitta länkarna.

Var på skalan för brott mot upphovsrätten kommer fanfiction? Framförallt av så kända saker som LotR, Harry Potter, Vänner, the O.C., Naruto och diverse...bara människor som bott under stenar skulle ju tro att personen som skrivit skapat figuerarna utan disclaimer. Ja, jag är fruktansvärt less på alla disclaimers på youtube! "I don't own anyting, the clips are owned by Disney and the song is Beatles - Penny Lane" Seriöst? Jag trodde att det var en 17-åring från Belgien som hade ritat allt själv OCH skrivit och sjungit Penny Lane. Ge folk lite cred! De flesta är inte dumma i huvudet...."Denna video kommer med ljudspår som inte har godkänts av WMG. Ljudet är avstängt." WMG? vem är det och varför tar de musiken?

Google svarade och avslutet på denna röriga post dröjde.

I dagsläget önskar jag att jag kunde säga något annat än "Det handlar om mer än bara nedladdning", för det gör ju det. Problemet är bara att (nästan) alla skumma lagar som kommit på sista tiden runt om i Europa har med nedladdningen att göra och man faller lätt tillbaka till att försvara teknik. Det är som jag skrivit tidigare, saker görs bara när folk förlorar pengar.

/Elin

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar