onsdag 27 maj 2009

Begreppet "Pirat"


Jag, pirat. Jag vet inte jag, här i Japanlandet är jag mer viking påstås det. Visste ni förresten att det japanska ordet för buffé (och/eller smörgåsbord) är baikingu? Antagligen bara jag som varit där för länge som tycker det verkligen låter som "viking", fast med engelskt uttal. Det är därifrån ordet kommer i alla fall.

Jag, pirat. Den brittiske författaren Samuel Taylor Coleridge ska ha sagt att "ingen människa är pirat om inte hans samtid enats om att kalla honom det". Vare sig han sa det eller inte, så är det bra sagt. Ingen människa är pirat om ine hans samtid enats om att kalla honom det. Under antiken terroriserades Medelhavet av skepp som plundrade handelsskepp mellan de grekiska öarna, pirater. Efter Romarikets fall växte städer upp i norra Afrika vilka nästan var fristäder för plundrare och deras skepp, pirater. Soldaterna i korstågen hade emellanåt svårt att ta sig ner till Det heliga landet eftersom de stoppades av muslimska skepp, pirater. Samtidigt hade människorna i norra Europa kommit att bli rädda för långbåtar med randiga segel som inte alltid hade goda intentioner på sina resor, pirater?

Nej just det, våra förfäder är vikingar, inte pirater. Eller?

Jag, pirat. Indiens kust härjades och brittiska skepp sänktes under kollonisationstiden, pirater. Kina, Japan och Korea har bråkat om vattnet däremellan sen de upptäckte varandra...skulle inte förvåna mig om varenda pirat hade kaparbrev på det havet.

Jag, pirat. Piraterna i Karibien. Urbilden av alla pirater. Hatten, pappegojan, sanden, palmerna, skattkistor, skattkartor...Johnny Depp. Yo-ho, yo-ho a pirate's life for me. I got a jar of dirt.

De kallar oss pirater, säger Rick Falkvinge, Piratpartiets grundare och partiledare, men inte bara de (etablissemanget, de etablerade partierna, regeringen, de vuxna, ta det som passar bäst för dig) kallar oss för pirater. Vi kallar oss också för pirater.

Vi kallar oss pirater, för det spelar ingen roll om de lägger ett negativt ord på oss. Det enda det skulle kunna leda till att de blir räddare. Oroligare. Som skeppen på haven som inte visste om det var ett piratskepp de mötte eller inte. Vi kallar oss inte pirater för att Ja, piratkopiering är kul! Vi kallar oss pirater för att de ska känna igen oss, för att de ska veta att vi inte bryr oss att de kallar oss för pirater. Deras ord tappar verkan.

Jag, pirat.
/Elin

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar