lördag 23 maj 2009

All information som trillar över mig

Efter mitt misslyckade försök att vara utan internet så har jag fallit tillbaka i gamla mönster ganska fort och det är inte mycket annat jag lägger tid på än att hoppa mellan olika internetsidor i mina tappra försök att döda tristessen.

Det blir väldigt lätt att komma in på andras bloggar och sedan klicka sig vidare (det är precis som wikipedia det där) i jakten efter information och åsikter som man kanske kan anamma som sina egna. För är det inte så man gör med åsikter? Någon säger något som inte verkar helt tokigt och plötsligt inser man att man också tycker det? Som det där med mode...vem skulle för 6 år sedan ta på sig tights och en enorm tröja? Jag hade det -93 när jag började 1:an dock...från Ellos- och H&M-katalogen.

Nå jag läser i alla fall, jag läser, jag söker och jag funderar. Vad är propaganda och vad är förvridet av denna långa visklek som bloggosfären faktiskt är? Jag har svårt att hitta ursprungskällor och mediarapportering i ämnena, det får mig dock inte att tro mindre på vad som skrivs, men det får mig att undra var alla hittar allt?

Att media inte skulle rapportera om den del i den politiska debatten som jag anser viktig känns tråkigt, samtidigt som det också känns styrt från högre ort. Ja, det kanske låter lite konspirationsteori, men när en opinions åsikter inte hörs i media, är det inte så då? När Piratpartiet inte bjuds in till debatt inför EU-valet trots starka opinionssiffror, vad sänder det då för signaler?

Visserligen har jag lite svårigheter att täcka upp alla svenska media, framförallt då min uppkoppling emellanåt bestämmer sig för att helt censurera svt.se (eller i alla fall göra det alldeles för tidskrävande att ladda upp nyhetssändingarna), men när amerikanare som tittar på BBC berättar för mig om saker som händer i Sverige börjar jag bli orolig.

Jag bor på internet för, quite frankly, mitt rum ser ut som skit och är väldigt trångt och tråkigt. Det är här jag hittar all min information i vardagen, men jag undrar hur den kommer dit från första början, hur folket som förmedlar mig informationen hittar den. Det vore hemskt intressant att veta. Hur många fler timmar skulle jag behöva ägna åt att söka information om jag vill ta del av den first-hand? Eller skulle det kanske gå åt mindre tid om jag bara visste var jag skulle leta?

/Elin

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar