onsdag 27 maj 2009

De många frågorna om enfrågepartier

Eller ja, egentligen kan man väl sammanfatta det i två frågor:

  1. Varför har ni ingen annan politik? Som i planer för skola, sjukvård, människohandel....
  2. Varför stödjer du ett enfrågeparti?
Om jag har förstått det rätt, så hade MP inte jättemycket till heltäckande politik när de kom in i riksdagen första gången. Sverige hade folkomröstning om kärnkraftens vara eller icke vara, Tjernobyl sprängdes och sälar. Miljöfrågor var viktiga, de var på allas läppar. De etablerade partierna hade ingen ordentlig dagordning när det kom till detta, men MP hade det!

Nu är de lika permanenta i riksdagen som riktiga maskrosor i gräsmattan, de lyssnade på min gamla församlingspräst som inför ett sommarlov uppmanade oss att gå ut och vara som maskrosor! För hur mycket folk försöker utrota dem och förtrycka dem så kommer de alltid tillbaka, först varje vår och sist varje höst!

MP hade miljöfrågorna! Och som de hade miljöfrågorna! Riksdagens minsta parti, men det hindrade dem inte från att göra transportmöjligheterna i norra Sverige nästan omöjliga med sin höga bensinskatt.

Alltså:

1. Piratpartiet har kanske inte så brett spektrum (eller vänta här nu...sist jag tittade var internet inte så smalt...), men som de har integritetsfrågorna! Ingen tror att Piratpartiet kommer att få majoritet i EU-valet. Inte ens den mest optimistiska undersökningen har sagt något som ens liknar det. Riksdagsvalet ligger en bit in i framtiden och om den kan vi inte sia, men ingen tror nog att Piratpartiet kommer att få ensam majoritet så att de kan bilda regering helt själva där heller.

Så vad gör det att de inte har en 10-års plan för hur man ska skära ner på skolan? Det har med säkerhet de partier som bildar nästa regering, men vem vet...kanske kan Piratpartiet komma in i riksdagen? Kanske ser nästa regeringen fördelen med att bilda koalitionsregering med Piratpartiet och då kanske Piratpartiet kan höja bensinskatten! .........eller sätta käppar i hjulet för FRA-lagen eller vad som nu komma vara ekvivalent med bensinskatten i integritetsfrågor 2010.

Därför har Piratpartiet "bara" en fråga, det är för att vi litar på att de andra partierna faktiskt kan ta hand om det andra, så tar Piraterna hand om det som de inte riktigt har koll på än.

2. Nu har jag glömt frågan...Just ja, varför jag stödjer ett enfrågeparti.
Jag är en lat och bekväm människa. Det är lättare att tråka ut mig än fascinera mig och att sätta sig in i politiken har alltid varit ett sånt där onödigt ont som jag försökt göra inför alla riksdagsval jag röstat i (läs: riksdagsvalet 2006). Ändå finner jag att jag förlorar min rösträtt när jag kvällen innan valet tänker "Om Blått parti vinner i Parlamentet så röstar jag på moderaterna, annars röstar jag på sossarna". Att sätta sig in i en fråga är lättare än att sätta sig in i ett helt partiprogram.

Sen köper jag inte argumentet "men du behöver ju inte hålla med i hela partiprogrammet för att rösta på partiet", det känns fel att rösta på ett parti som verkligen håller mitt spår när det kommer till skolpolitik men vars åsikter om statligt vs. privatisering går stick i stäv med vad jag tycker. Då tycker folk att man ska välja den fråga som är viktigast för en själv och rösta efter vem som har bäst åsikter i det fallet.

Så det har jag gjort nu! Jag har röstat Pirat eftersom det är integritetsfrågor som är viktiga för mig. Jag valde ett parti som hade bästa åsikterna i frågan jag bryr mig om och till på köpet har de inga frågor som går stick i stäv med något annat jag tycker! Kan det bli bättre? Jag väljer något bra, utan att få något dåligt på köpet. Det är som att köpa en tidning utan att få en dålig testprodukt av linsvätsk (jag har ju inte ens linser!).

Läs förresten också gärna Enligt min Humla, om hur det brinner i hans trapphus.

/Elin

(och jag säger inte att MP inte har miljöfrågor längre...jag har faktiskt ingen aning om deras miljöpolitik.)

1 kommentar:

  1. Tycker inte fröken att det är att ta i liiite att jämföra dåliga åsikter i viktiga frågor med ett överflödig linsvätskeprov? ;)
    Är det inte mer som.. ..att få vattenskador när man renoverar badrummet? :D

    Var det förresten det som Smakprov-samtalet handlade om? ;p

    SvaraRadera