tisdag 26 maj 2009

Mine, mine, mine, mine, mine, mine


Jag har funderat på upphovsrätten. Liksom i alla frågor här i världen är det pengar som styr intresset för, ja, allt. Det är ett tragiskt drag i den mänskliga naturen, and it's not funny beacause it's true. Det är bara sant. Visst finns det människor vars intresse inte styrs av pengar och visst finns det andra bakomliggande motiv för mycket...men i slutändan kommer allt ner till pengar ändå. Om man har dem, eller om man inte har dem.

Det är samma sak i väldigt mycket av den här debatten också. Tyvärr. Jag känner mig lite för dåligt påläst för att hävda fakta och säkerhet, men mycket av allt ståhej i den här karusellen började för att folk ansåg sig förlora pengar. Frankrikes avstängande av användare till exempel grundar sig på olaglig nedladdning av coppyright-skyddat material, samma sak med IPRED-lagen.

På Piratpartiets hemsida finns en FAQ-del där de vanligaste frågorna som jag kan tänka mig man möter som piratpartist finns besvarade (blir inte så ofta utfrågade om hur artister ska få betalt eller om jag inte vill fånga terrorister eftersom jag befinner mig i ett land där europeisk politik är så gott som oväsentlig). Frågor om upphovsrätt, upphovsrätt, upphovsrätt, patent, upphovsrätt...osv...En av de första sakerna jag gjorde innan jag gick med var att jag faktiskt läste igenom dessa svar bara för att se om jag höll med i åtminstone dessa frågor. Jag är medlem, gissa resultatet av läsningen.

Jag har funderat på upphovsrätten och undrat varför alla artister (och vad folk nu kallar sig) är så upprörda. Det är ju så många som säger att de gör allt för konsten och för att underhålla och för att folk ska få ta del av...det går samtidigt emot uttalande om att saker stjäls och att de inte får betalt. Om det bara är för konsten, om det bara är för att få dela med sig...spelar det där med pengar någon roll?

Nu tror jag dock att jag har kommit på det, de har inte läst Piratpartiets FAQ-del. För många som är emot att upphovsrätten avskaffas tror jag inte bryr sig om pengar så mycket som det påstås. Jag tror inte att det de är rätta att man skäl är pengar, jag tror det är att de är rädda att man stjäl verk. Verk som man har lagt ner sin själ och hjärta i. Stjäl för att kalla det sitt eget.

Det skulle jag också vara rädd för. Jag skriver, jämnt, ibland för mycket och vid fel tillfällen och jag skulle bli vansinnig om någon tog mina karaktärer och säger att det var deras. Nu pratar vi inte fanfiction, jag skulle bli rörd till tårar om någon skrev fanfic från det jag skriver, men ni vet...

Den delen av upphovsrätten, rätten att kalla något sitt eget och sätta sitt namn på det, vill inte Piratpartiet ta bort. Det är den andra delen de vill ändra på, att släppa verket fritt efter 5 år istället för 70 år. Så take a chill-pill (för att prata 90-talska), ditt kommer att för bli ditt, fler kommer bara kunna ta del av det lättare...och är det inte meningen med allt ändå?

Det är också pengarna och att så många artister går ut och gnäller i media (ja!) som gör att folk överlag tror att det här bara handlar om nedladdning, att det bara handlar om piratkoppiering. Det är där fokus har hamnat. Det är långt ifrån hela bilden, men nu är inlägget redan för långt så jag tar det i morgon.

Läs dock gärna Cynism om missförstånden rörande upphovsrättslinjen i Piratpartiet.

/Elin

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar