fredag 10 juli 2009

Stockholmsprogrammet

Ja, lite snyggt med rubrikerna där inte sant? Halv baktanke med det faktiskt när jag skrev den första och nu har jag till och med gett mig själv tid att läsa om Stockholmsprogrammet och tänkte avsluta den här veckan med att skriva en rad eller två om det.

På onsdag, 15 juli, träffas EU:s justitieministrar i Stockholm...eller jag tror att det är i Stockholm, namnet på programmet verkar ju syfta på det. Lite som Versaillesföredraget, Kobefördraget eller Freden i Roskilde. Justitieministrarna ska i vart fall gå igenom Stockholmsprogrammet för att det senare ska spikas av stats- och regeringscheferna i december.

Stockholmsprogrammet ska, om jag har förtståt det rätt, vara den nya femårsplanen för EU:s polis- och tullsamarbete, straffrättsligt, räddningstjänst och civilrättsligt samarbete, asyl, migration och viseringspolitik. Det ska träda i kraft 2010 och vara till 2014. För stunden är det Haagprogrammet som gäller för EU-länderna (totalt oinsatt i vad Haagprogrammet innebär, men ni kan ju läsa själva).

Saxar här ogenerat från HAX vad som det kommer pratas om:

Några axplock...
  • Ett utökat samarbete mellan EU och USA "in the field of freedom, security and justice".
  • Nationella anti-terroristcenter i alla EU-stater, som skall rapportera in till Bryssel.
  • Alla EU-stater skall dela sin underrättelseinformation med alla andra medlemsländer.
  • Mer, och mer effektiv, "data-mining".
  • Realtidstillgång till uppgifter om till exempel medborgarnas resor, bankaffärer, mobilpositioner, internetanvändning samt till fingeravtryck och porträtt.
  • Effektiviserad övervakning genom aktiv insamling av enskilda medborgares elektroniska fotspår.
  • EU-standardisering av övervakning.
  • EU-harmonisering för att undanröja legala hinder för övervakning och avlyssning.
  • Analys på EU-nivå av matrial från medlemsstaternas övervakning och massavlyssning.
  • En utökad EU-byråkrati för övervakning, avlyssning och analys, kallad SitCen.
Mer utförligt (och med länkar till dokumenten som ligger till grund för Stockholmsprogrammet) skriver Karl Sigfrid i sin blogg. Det är lite text att beta sig igenom, men jag börjar faktiskt se vitsen med att sätta sig in i vad som faktiskt händer i vårt högst styrande organ, tycka vad man vill om EU.

Jag ser inte att det skulle bli helt galet med Stockholmsprogrammet om justitieministrarna tar beslut för att faktiskt skydda den personliga integriteten. Vem vet, kanske kan de ta beslut som helt river upp den franska HADOPI-lagen (Anaïs rapporterar löpande från Frankrike för den som är intresserad) och de svenska FRA- och IPRED-lagarna? Jag hoppas, men tror inte. På något vis känns det inte som om det är i den riktningen som Europa går...Jag kommer fortsätta att se optimistiskt på saken tills domen är inne. Sen är inget i EU hugget i sten...de rev ju upp det där med gurkorna...

/Elin

1 kommentar:

  1. Har de rivit upp det där med gurkorna?! :O

    Jag har nästan gissat mig till det, för en del av gurkorna jag sett på sista tiden har varit förskräckliga... Krokiga som gamla tanter och böjda som bumeranger, för att inte tala om knöliga och hemska och lustigt vridna.. Jag är mycket upprörd!

    SvaraRadera