lördag 4 juli 2009

Ordförande i EU

Sverige har tagit över ordförandeskapet i EU från och med 1 juli i år och som jag har skrivit tidigare hoppas jag att den här gången ska kommas ihåg på grund av politiken som förs och inte av demonstrationer som spårar ut och juridiska efterspel som aldrig verkade ta slut. Demonstrationer kommer ordförandeskapet inte bli utan och det vill jag inte heller, men det arbetar aldrig för demonstranternas budskap om de spårar ut. En sak är i alla fall säker, Sverige kommer att krylla av europeiska politiker, från Umeå i norr till Malmö i söder.

Lissabonfördraget har blivit försenat (eller helt satt ur spel?) eftersom Tyskland röstade emot det tidigare under veckan. Jag tänker inte ens låtsas som om jag vet vad fördraget handlar om, det är en av sakerna som står på min lista över saker som jag borde ta och sätta mig in i. Piratpartiet ställer sig dock emot fördraget (även om det skulle innebära ytterligare en pirat i parlamentet).


Piraterna gick till val på att bygga om.

Vi gör något riktigt stort. Vi bygger om, tillsammans. Vi bygger om till kunskapssamhället. Sverige, Europa och världen, i den ordningen.

Vi bygger om.

Vi bygger om våra medborgarrätter. Vi bygger om medborgarrätterna och friheterna på nätet. Vi bygger upp civilisationen igen. Vi återbygger de rättigheter som våra mödrar och fäder kämpade, blödde och dog för.

Och vi gör det med stolthet.


Så vi får väl hoppas på att Sverige är klart i tid för första ministermötet i EU. För de som är lite osäkra på att det går att följa den här ordningen (inte minst med situationen i Iran och ett telekompaket som verkar vara närmare att tas i bruk än vad IPRED- och FRA-lagarna verkar vara att upplösas) kan man alltid titta in här, på We Rebuild.EU. Jag får alltid känslan av att jag är mitt i ett gammalt dataspel när jag kikar in där.

Sverige som EU-ordförande var det. Det mesta man kan tänka sig vilja veta om Sveriges ordförandeskap på riksdagens upplysningssida om EU. Det är en helt okej sida faktiskt pedagogisk, informativ (om det är den här informationen man letar efter) och med fina bilder (ärligt talat, jämfört med LiU:s hemsida är alla sidor fantastiska).

Nå, jag vet faktiskt inte vad jag ville med det här inlägget mer än att uppmana folk att inte slänga gatstenar i år...fast ingen av mina tre trogna läsare känns som sten-kastar-typen. Så istället för att fortsätta ska jag laga hamburgare för fira 4 juli!

/Elin

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar