fredag 3 juli 2009

Låg fildelningsprocent i Japan

Hittade en länk i någon blogg (måste börja skriva upp, börjar få så dåligt minne) om att det inte fildelas så mycket i Japan. Visserligen ökar den och antalet japaner som fildelar är fler än befolkningen i Stockholm, men 3,5% av internetpopulationen (som jag inte riktigt vet vad det innebär) är ändå väldigt lite.

Jag visste ingenting om hur lagarna kring fildelning i Japan ser ut och har fått min enda information från Jessica som sa att när de blev runtvisade på skolan blev de tillsagda att inte ladda ner saker på skolans datorer eftersom det var olagligt, utan att istället göra det hemma...det var så han som visade runt dem gjorde. Nere på anslagstavlan där jag bor står också en notering om att ifall vi laddar ner så "kan det hända" att de stänger av vår uppkoppling. Nerladdningsklimatet ser alltså ut lite som i Sverige Pre-IPRED...det är förbjudet, men ingen kommer gå över bäcken för att stoppa en när det finns riktiga brott att bekämpa (som att cykla med mp3-spelare...).

Jag funderade en stund på hur detta kunde komma sig, inte minst när biofilmer ofta kommer på bio i Japan samtidigt som de kommer på DVD i USA (ja typ), sen kom jag på en mycket trolig anledning: möjligheterna att hyra musik och film i Japan är många gånger bättre i Japan än i Sverige. Det är nästan gratis (350 yen för en vecka på relativt nya filmer hos videobutiken nära oss) och även om det sägs att skivor KAN förstöras om man bränner av dem till datorn så har ingen utav mina skivor pajat ännu. Inte en enda. Snabbt, enkelt och antagligen inte olagligt.

Idé att testa även i Sverige och resten av världen?

/Elin

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar