tisdag 28 september 2010

Hur kan våld någonsin hjälpa demokratin?

Sitter och lyssnar på nyheterna eftersom jag vill höra vad de säger om TPB-rättegången och hör att de har varit tvungen att höja säkerheten i riksdagen efter att SD kommit in eftersom egentligen alla av de 20 riksdagsledamöterna lever under en hotbild enligt Rapport.

Jag förstår inte hur människor tänker. Hur kan det bli bättre av att hota någon? Att ge igen med deras egen medicin eller liknande köper jag inte. Bara för att någon är en idiot behöver inte alla vara idioter. Det är ju precis det som vi är rädda för, att alla ska bli idioter, att det ska gå som i Danmark och att de andra partierna tar efter SD:s retorik.

Jag gör ett vågat antagande och säger att de som hotar SD:s riksdagsledamöter inte röstade på dem, med andra ord vill de ha ett öppet och demokratiskt samhälle (eller så röstade de på nazistpartiet i Grästorp). Det är svårt att upprätthålla ett öppet och demokratiskt samhälle när våra folkvalda inte kan utföra sitt arbete utan att behöva två vakter vid sin sida. Vilka dumma idéer dessa folkvalda än må ha.

Skrämmande nog börjar jag tro att det är de 94 % av svenska folket som inte röstade på SD som är största hotet mot demokratin och inte SD per se. Våld föder våld heter det ju och ärligt talat verkar det som om SD föder idioter.

/Elin

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar