söndag 26 september 2010

En seger för byråkratin och ett osänkbart skepp



Det här hade jag missat! Hade ni? Jag känner en liten skadeglädje bubbla i mitt bröst. Det bästa kan ju vara att det kommer vara EU:s byråkrati som kommer göra att det är fritt fram för fildelning en stund till. Det var tydligen någon vecka sedan HD skickade iväg fallet till EU-domstolen, men för någon vecka sedan var det valkampanjande på alla TV:s kanaler och det var ett annat icke-riksdagsparti som fick ta all tid. De etablerade partierna hade lärt sig från EU-valet att inte ge Piratpartiet så mycket tid i media, tyvärr verkar de inte ha sett samma koppling med Sverigedemokraterna...

Det övergår faktiskt min förstånd hur jag kan ha följt nyheterna intensivare än normalt de senaste veckorna och inte fått reda på att Antipiratbyrån nu för tiden kan handla utan hjälp av polisen. Fast det är ju klart, det låg inte i medias intresse just då. Gör det någonsin det?

Att ett rättfall, som IPRED-fallet med de fildelade ljudböckerna är, skickas till EU-domstolen innebär det i korta drag att svenskt rättsväsende kan döma i andra, liknande, fall under tiden eftersom man inte vet vad den högsta juridiska instansen ska säga. Så...fildela på och håll tummarna för att EU-domstolen tappar bort papperna.

Lagom till detta så ska TPB upp i hovrätten. Det är också något som det inte pratats om så mycket som förra gånger. Väldigt lägligt har rättegången lagts just efter valet istället för just före valet som sist.

Jag läste i SvD en idiotisk artikel om att TPB skulle vara knäckt och att piratrörelsen skulle vara död. Jag vet inte riktigt vad de menar det med, framförallt blir jag förvirrad eftersom jag själv just röstat på Piratpartiet och tagit upp mitt politiska engagemang igen. Så jag vet hur mycket jag har missat. Det är sjukt mycket som gått mig förbi eftersom gammelmedia har slutat att föra fram integritetsfrågorna.

Visst, partiet syns inte i media lika ofta som tidigare, men har dock poppat fram oftare än F! under valkampanjen. Sen om SvD inte vill skriva om Piratpartiet, TPB eller piratrörelsen så betyder det inte automatiskt att allt är borta. "Syns inte, finns inte" är bara något som fungerar på vildvittror (ett ord som märkligt nog ligger med i Firefoxs stavningskontroll).

Att TPB skulle ha kapsejsat skulle jag aldrig ha kunnat tro på. Inte minst för att jag har sett vilken aktivitet det är på sidan men också för det engagemang och den glöd som killarna bakom sidan har. Det är som de säger i Man in Black "Elvis didn't die, he just went home", och det är lite samma sak...De har inte försvunnit, inget i rörelsen har, allt är bara lite omgrupperat.

/Elin

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar