torsdag 23 september 2010

Bevara demokratin, även om vi inte vill!

(asofterworld.com för bättre bild)

Läste just att socialdemokraterna och miljöpartiet beslutat sig för att låta sverigedemokraterna vara med och leka i utskotten till sist med motiveringen:
Att minska antalet platser skulle uppfattas som att vi manipulerar för att Sverigedemokraterna inte ska få komma med i utskotten
Det är sant. Hur gärna de än kanske skulle behöva och av andra skäl vilja minska antalet platser i utskotten så skulle det ses som ett systematiskt sätt att stänga ute sverigedemokraterna och det kan man inte göra i ett demokratiskt samhälle. Det är ju lite av problemet med demokratin, även dumma idéer har rätt att höras. Har man bestämt sig för att ha demokrati kan man inte stänga ute folk vars åsikter man inte gillar. Behöver man minska antalet platser i utskotten får man göra det nästa mandatperiod (eller mitt i om man nu får göra det?).

Jag tycker inte om tanken på att sverigedemokraterna ska sitta med i utskotten (även om jag in ärlighetens namn inte vet exakt vad som händer i "de där utskotten", men det låter ju viktigt) för att inte tala om hur illa det är att sverigedemokraterna får vara med och utse nämndemän som bland annat kommer att fatta beslut i asylfall. Ändå är det samma sak här, man kan inte hitta på nya regler bara för att man inte vill ge vissa personer makt.

Visserligen står det inget i diskrimineringslagen att man inte får utesluta folk på grund av deras åsikter, men skulle det verkligen vara ett samhälle vi vill ha? Där våra politiker mobbar sina kollegor? Jag har inga illusioner om att politiker är bättre människor än vi andra, men ändå, och mobbing är faktiskt förbjuden.

För att inte tala om att man inte kan anklaga sverigedemokraterna för att inte värdera alla människor lika om man sedan vänder sig om och ignorerar deras åsikter bara för att man inte gillar det. Det underminerar demokratin. Tyvärr. Demokrati är något vi tycker om eller hur? Den är inte 100 %-ig, men det är det bästa vi har för stunden (och de senaste 4 000 åren?).

Det var någon på morgonsoffan (svt eller tv4) som sa att dagens valsystem (med mandaten och så vidare) utformades för att hålla kommunisterna borta från riksdagen. I retrospekt är det lite komiskt tyckte jag, men i dagsläget kanske borde se om det för att slippa diskussionerna.

/Elin

1 kommentar:

  1. Jag ska vara ärlig. Jag har inte läst inlägget jag kommenterar på. Varför visste inte jag att du hade en färgglad blogg? NU är jag hungrig. Sluta diskutera att skriva förhand vs dator o kom o ät med mig! Dessutom är det jobbigt att tjuvlyssna för ni pratar för tyst! Kom nu!

    Grattis förresten ;)

    SvaraRadera